Onze methodes

Op De Spil werken wij met zorgvuldig gekozen methoden en methodieken die aansluiten bij onze visie op onderwijs. We bieden kinderen een stevige basis in kennis en vaardigheden en besteden daarnaast veel aandacht aan persoonlijke, sociale en creatieve ontwikkeling. Hieronder leest u met welke middelen wij dit vormgeven.

Onderwijs aan jonge kinderen (groep 1-2)

Kleuteruniversiteit
De Kleuteruniversiteit bestaat uit digitale, thematische projecten waarin spelend leren centraal staat. Binnen betekenisvolle thema’s werken kinderen aan taal, rekenen, muziek, Engels, ICT, natuur & techniek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Zo ontdekken kleuters de wereld met hoofd, hart en handen.

Met Sprongen Vooruit
Deze methode ondersteunt de rekenontwikkeling in groep 1-2. Kinderen leren spelenderwijs omgaan met getallen, hoeveelheden en rekenbegrippen, passend bij hun ontwikkelingsniveau.

Fonemisch bewustzijn & beginnende geletterdheid
Met gerichte activiteiten werken we aan het herkennen van klanken en letters. Dit vormt een belangrijke voorbereiding op het leren lezen en schrijven.

Lezen, taal en spelling

Veilig Leren Lezen (Kim-versie)
In groep 3 leren kinderen lezen met deze methode. De Kim-versie biedt een gestructureerde, duidelijke aanpak waarbij kinderen stap voor stap leren lezen, met veel aandacht voor succeservaringen.

Karakter – voortgezet technisch lezen
Vanaf groep 4 werken we met Karakter. Deze methode helpt kinderen om vlot, nauwkeurig en met plezier te blijven lezen, passend bij hun leesniveau.

Staal 2 – taal, spelling en begrijpend lezen
Staal 2 is een geïntegreerde methode voor taal, spelling en begrijpend lezen. Leerlingen leren taalregels begrijpen én toepassen, teksten lezen en verwerken en hun woordenschat vergroten.

Schrijven

Schriftcode (groep 1 t/m 8)
Met Schriftcode leren kinderen een goed leesbaar en verzorgd handschrift. De methode sluit aan bij de motorische ontwikkeling en groeit mee met de leeftijd van het kind.

Rekenen

Getal en Ruimte Junior (groep 3 t/m 8)
Deze methode biedt een stevige basis in rekenen en wiskunde. Kinderen leren rekenen in herkenbare situaties en ontwikkelen inzicht, strategieën en probleemoplossend vermogen.

Wereldoriëntatie en studievaardigheden

Blink Wereld
Blink is onze methode voor wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek). Thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen en stimuleren nieuwsgierigheid, onderzoekend leren en kritisch denken.

Blits
Met Blits werken leerlingen aan studievaardigheden zoals plannen, leren leren, informatie verwerken en presenteren. Deze vaardigheden zijn belangrijk voor school én later.

Engels

Blink Engels (groep 1 t/m 8)
Met Blink Engels maken kinderen spelenderwijs kennis met de Engelse taal. Ze leren luisteren, spreken, lezen en schrijven, passend bij hun leeftijd en niveau.

Sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag

PBS (Positive Behavior Support)
PBS helpt ons om een positief en veilig schoolklimaat te creëren. We leren kinderen gewenst gedrag aan, spreken duidelijke verwachtingen uit en werken vanuit respect en verantwoordelijkheid.

Verkeer en beweging

Wijzer door het Verkeer
Met deze methode leren kinderen verkeersregels, verkeersinzicht en veilig gedrag in het verkeer, passend bij hun leeftijd.

Bewegingsonderwijs
Onze lessen bewegingsonderwijs stimuleren motorische ontwikkeling, samenwerking, plezier in bewegen en een gezonde leefstijl.

Met deze methoden en methodieken zorgen wij ervoor dat elk kind op De Spil zich breed ontwikkelt, met aandacht voor kennis, vaardigheden én persoonlijke groei. Zo leggen we samen een stevige basis voor de toekomst.