Leerlingenraad

De leerlingenraad van De Spil bestaat in het schooljaar 2025-2026 uit zeven leerlingen die alle kinderen van de school vertegenwoordigen. De leerlingen uit de raad, zijn afkomstig uit de leerjaren 5, 6, 7 en 8, steeds 1 leerling per groep.
De leden zijn democratisch gekozen, voor één schooljaar, door hun medeleerlingen. Voorafgaande de verkiezingen stellen potentiële leden zich kandidaat voor hun leerjaar en houden zij een eigen verkiezingscampagne. 
Aan het einde van hun zittingsperiode, in de praktijk betekent dat: Aan het einde van het schooljaar, treden leden af. In het nieuwe schooljaar mogen zij zich dan eventueel weer verkiesbaar stellen voor een nieuwe periode, een nieuw schooljaar. 

Kinderen uit de groepen 1 t/m 4 kunnen niet verkozen worden. De verkiezingen voor de leerlingenraad worden samen met de (eigen) leraar geregeld.  
Tijdens de leerlingenraad vergaderingen is de directeur aanwezig die een coachende rol heeft. De directeur zit voor én maakt de notulen.
Iedere maand komt de leerlingenraad van De Spil bijeen om te vergaderen. Ze bespreken samen met de directeur wat er beter zou kunnen op school. Dan doen ze aan de hand van door andere leerlingen ingebrachte ideeën, die mogelijk voorafgaande de vergadering gesorteerd en besproken zijn in de verschillende groepen.
Alle ideeën worden genoteerd, om daarna te bepalen of deze besproken dienen te worden in de leerlingenraad. 

De actiepunten die voortkomen uit de vergadering van de leerlingenraad worden indien dat nodig is, ook meegenomen in de teamvergadering van de school. 
De leerlingenraad leden zorgen voor terugkoppeling van hetgeen besproken is, in de “eigen” groep(en). 

Voordelen van een leerlingenraad 
Deelnemen aan een leerlingenraad is leerzaam. Leerlingen leren er dat je invloed kunt uitoefenen op zaken die je dagelijks aangaan. In de leerlingenraad mogen ze bv.  meedenken en meepraten  over de aanschaf van nieuwe materialen voor het schoolplein, het kiezen van een goed doel voor een sponsorloop en/of de veiligheid van alle leerlingen op school.  Er bestaan uiteraard nog meer voorbeelden. 

Vergroten van leerlingbetrokkenheid 
Een leerlingenraad vergroot leerlingbetrokkenheid. Ze hebben meer invloed op dingen die op school gebeuren en voelen zich er verantwoordelijker voor. 

Denken vanuit het algemeen belang 
Leerlingen leren ook dat de vertegenwoordigers in de leerlingenraad daar niet zijn om hun eigen belangen te behartigen. Zo leren ze te om te denken vanuit de belangen van álle leerlingen: het algemeen belang. 
Iedereen uit de groepen 5 t/m 8 kan in principe gekozen worden voor de leerlingenraad. Om dat te realiseren dien je te zorgen dat je gekozen wordt op basis van je kwaliteiten, waarvan de communicatieve vaardigheden de belangrijkste is. 

Ontwikkeling communicatieve vaardigheden 
Communicatieve vaardigheden zijn binnen een leerlingenraad enorm belangrijk. Dat vraagt dus wel wat van de leerlingen. Hierbij moet je denken aan: Een open houding hebben, durven praten, (goed) kunnen beargumenteren waarom iets wel of niet realiseerbaar is, respectvol kunnen omgaan met een ander en/of goed kunnen discussiëren, op kunnen komen voor een mening, maar ook durven toegeven dat een ander mogelijk gelijk heeft. 
Bezit een leerling deze kwaliteiten niet, dan zul je waarschijnlijk niet gekozen worden voor de leerlingenraad. 
Je leert in de leerlingenraad dat als er goed naar je wordt geluisterd, er ook sneller actie wordt ondernomen. Binnen een leerlingenraad leren leerlingen dus ook om effectief te overleggen, door onderwerpen te agenderen, de vergaderstructuur te oefenen en door een voorzitter en notulist aan te stellen die zij zelf kiezen uit hun midden. 

Goede wisselwerking MR en leerlingenraad 
De leerlingenraad is te vergelijken met de medezeggenschapsraad (mr), maar dan op het niveau van leerlingen. Is de leerlingenraad goed opgezet? Dan kan er een mooie wisselwerking ontstaan tussen de mr en de leerlingenraad. Zo voelen leerlingen zich echt serieus genomen.  

Actief burgerschap in de praktijk 
Scholen die werken met een leerlingenraad vinden het daarnaast een voordeel dat je werkt aan actief burgerschap. Een school die functioneert als een democratische leer- en leefgemeenschap geeft ook leerlingen inspraak. Door het meedenken en meebeslissen leren kinderen verantwoordelijkheid te dragen.